Sammendrag
Elevene skal beskrive Skien i dag i et bærekraftig perspektiv, og gjennom denne beskrivelsen si noe om hvordan de ønsker byen skal bli i fremtiden.
Beskrivelse av prosjektet
Kort beskrivelse
Hvordan framstår Skien som by i dag, og hvordan ønsker vi at byen skal se ut? Hva skal vi gjøre for at byen trekker til seg nye innbyggere, ny kompetanse og nye arbeidsplasser? Hva er fordelene med Skien i forhold til andre byer?
Dette opplegget er en del av et prosjekt. Totalt er det tre opplegg, hvor dette prosjektet er del to og beregnet for 9.trinn. Alle oppleggene kan brukes alene eller som en del av det store prosjektet. Målet er at elevene, gjennom de tre delene skal bli kjent med hjembyen sin gjennom historien, hvordan det er i dag og hvordan det kan bli i fremtiden. De andre delene til prosjektet finner du her:
https://skiensskya.no/undervisning/ungdomstrinn/skien-i-fremtiden/
https://skiensskya.no/undervisning/ungdomstrinn/skien-og-den-industrielle-revolusjonen/
Formål
Bli kjent med Skien i et historisk perspektiv – ut ifra den industrielle revolusjonen. Utvikling og fremtid. Hva var Skien, hva har Skien blitt og hvordan vil Skien bli i fremtiden? Hvordan kan vi få til et bærekraftig Skien?
Forankring i læreplanen
Fag
Samfunnsfag, Naturfag, Matematikk, Norsk, Kunst og Håndverk
Tverrfaglige emner
Demokrati og medborgerskap
Bærekraftig utvikling
Kjerneelementer og kompetansemål i fag
Kjerneelementer
- Undring og utforsking
- Samfunnskritisk tenkning og sammenhenger
- Bærekraftig samfunn
Kunnskapsmål
- Beskrive ulike dimensjoner av bærekraftig utvikling og hvordan de påvirker hverandre, og presentere tiltak for et mer bærekraftig samfunn
Kjerneelementer
- Naturvitenskaplige praksiser og tenkemåter
- Teknologi
- Energi og materie
Kunnskapsmål
- beskrive drivhuseffekten og gjøre rede for faktorer som kan forårsake globale klimaendringer
- gjøre rede for energibevaring og energikvalitet og utforske ulike måter å omdanne, transportere og lagre energi på
- drøfte hvordan energiproduksjon og energibruk kan påvirke miljøet lokalt og globalt
Kjerneelementer
- Modellering og anvendelser
- Resonnering og argumentasjon
- Representasjon og kommunikasjon
Kunnskapsmål
- tolke og kritisk vurdere statistiske framstillinger fra mediene og lokalsamfunnet
- finne og diskutere sentralmål og spredningsmål i reelle datasett
- utforske og argumentere for hvordan framstillinger av tall og data kan brukes for å fremme ulike synspunkter
Kjerneelementer
- Muntlig kommunikasjon
- Skriftlig tekstskaping
- Språket som system og mulighet
Kunnskapsmål
- Uttrykke seg i ulike sjangre og eksperimentere med sjangre på kreative måter
Kjerneelementer
- Kunst –og designprosesser
- Visuell kommunikasjon
- Kulturforståelse
Kunnskapsmål
- Analysere hvordan identitet og stedstilhørighet kommuniseres i arkitektur, klestradisjoner, kunst eller gjenstander, og integrere kulturelle referanser i eget skapende arbeid
- Reflektere kritisk over visuelle virkemidler og eksperimentere med ulike visuelle uttrykk i en skapende prosess
- Fordype seg i en visuell uttrykksform og/eller en håndverksteknikk, utforske muligheter gjennom praktisk skapende arbeid og presentere valg fra idé til ferdig resultat
Lærerveiledning
Del 1 - Dusj
- Skien i dag, industri – les her
- Få besøk av noen lokale kjentfolk?
- Bærekraft i Skien?
- https://www.mersmakiskien.no/baerekraft-med-mersmak/
- https://www.skien.kommune.no/skien2030/sider/samfunnsdel/barekraftig/
- FN`s bærekraftsmål – les her
- Reklame: Mæla skole
- Statistikk for Skien: les mer her
Hva kan statistikk brukes til? Hvordan fremheve Skien som by i forhold til andre?
Velge hva vi skal sammenligne for å fremheve Skien.

Del 2 - Planleggingsfase for elevene
- Hva kan vi framheve i Skien? Hva finner du som kan trekke turister/nye innbyggere/arbeidere til byen?
- Hvordan er dette gjort før? Enten her i Skien eller andre steder/kommuner, finn eksempler?
- Bruke statistikken aktivt for å underbygge det som beskrives i filmen (Hvorfor flytte til Skien?).
Del 3 - Produkt
Lage et produkt som fremhever Skien by
Alternativ til produkter som elevene kan velge mellom:
- Reklamefilm
- Reklameplakat/annonse/brosjyre
- Reklame på t-skjorte (stoffmaling eller digitalt trykk?)
- Maleri/tegning av et sted eller noe som er typisk for Skien (Bakkestranda, Ibsen Venstøposv)
- Fotografere steder eller noe som er typisk for Skien
Rettigheter
Du kan fritt kopiere, spre og endre på dette materialet i undervisningssammenheng under følgende forutsetninger: Du kan ikke profittere på materialet og du skal oppgi opphavet til materialet. Om du endrer materialet og sprer verket videre, skal samme forutsetninger gjelde for dette verket.
Dette verk er lisensieret under en Wikimedia Commons under Creative Commons lisens.
Rettigheter
Du kan fritt kopiere, spre og endre på dette materialet i undervisningssammenheng under følgende forutsetninger: Du kan ikke profittere på materialet og du skal oppgi opphavet til materialet. Om du endrer materialet og sprer verket videre, skal samme forutsetninger gjelde for dette verket.

Dette verk er lisensieret under en Creative Commons Navngivelse-IkkeKommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal lisens.
Kontakt
Dette undervisningsopplegget er utarbeidet av lærere i Skien kommune. Ta gjerne kontakt hvis du bruker opplegget og har erfaringer du ønsker å dele.

E-post: livsonja.isnes@skien.kommune.no
Les mer om Liv-Sonja
E-post: stineeikeland.larsen@skien.kommune.no
Les mer om Stine