Sammendrag
Elevene skal jobbe med bærekraft i sitt eget nærmiljø. Arbeidet skal munne ut i en kort film, dette kan være en informasjonsfilm, en appell eller en reklamefilm.
Beskrivelse av prosjektet
Kort beskrivelse
Elevene skal jobbe med bærekraft i sitt eget nærmiljø og de skal sette seg inn i hva som er våre utfordringer, lokalt, nasjonalt og globalt. Arbeidet skal munne ut i en kort film, dette kan være en informasjonsfilm, en appell eller reklame. Filmene skal legges ut på informasjonsskjermer som står rundt om i byen vår. Dette er et opplegg som varer over en 10 ukers tid. Alternativt kan filmene vises lokalt på skolen eller som video på sosiale medier.
Formål
Vi ønsker unger som er bevisste på bærekraftig utvikling. Dette opplegget skal ende opp i et konkret produkt, en infofilm/appell/reklame, som skal vises på skjermer i Skien by, alternativt legges på FB eller youtube/instagram. Gjennom dette arbeidet skal elevene utvikle kompetanse som gjør dem i stand til å ta ansvarlige valg og handle etisk og miljøbevisst. Elevene skal få forståelse for at handlingene og valgene til den enkelte har betydning.
Forankring i læreplanen
Tverrfaglige emne
Bærekraftig utvikling som tverrfaglig tema i skolen skal legge til rette for at elevene kan forstå grunnleggende dilemmaer og utviklingstrekk i samfunnet, og hvordan de kan håndteres. Bærekraftig utvikling handler om å verne om livet på jorda og å ta vare på behovene til mennesker som lever i dag, uten å ødelegge framtidige generasjoners muligheter til å dekke sine behov. En bærekraftig utvikling bygger på forståelsen av sammenhengen mellom sosiale, økonomiske og miljømessige forhold. Menneskehetens levesett og ressursbruk har konsekvenser lokalt, regionalt og globalt.
Kjerneelementer og kompetansemål etter 10.trinn
Kjerneelementer:
- Muntlig kommunikasjon
- Språket som system og mulighet
Kompetansemål:
- gjenkjenne og brukespråklige virkemidler og retoriske appellformer
- utforske og vurdere hvordan digitale medier påvirker og endrer språk og kommunikasjon
- informere, fortelle, argumentere og reflektere i ulike muntlige og skriftlige sjangre og for ulike formål tilpasset mottaker og medium
- uttrykke seg i ulike sjangre og eksperimentere med sjangre på kreative måter
- lage sammensatte tekster og begrunne valg av uttrykksformer
Kjerneelementer:
- Etisk refleksjon
Kompetansemål:
- identifisere og drøfte aktuelle etiske problemstillinger knyttet til menneskerettigheter, bærekraft og fattigdom
- reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til det å vokse opp og leve i et mangfoldig og globalt samfunn
Kjerneelementer:
- Jorda og livet på jorda
Kompetansemål:
- skrive drivhuseffekten og gjøre rede for faktorer som kan forårsake globale klimaendringer
- gi eksempler på samers tradisjonelle kunnskap om naturen og diskutere hvordan denne kunnskapen kan bidra til bærekraftig forvaltning av naturen
- utforske sammenhenger mellom abiotiske og biotiske faktorer i et økosystem og diskutere hvordan energi og materie omdannes i kretsløp
- drøfte hvordan energiproduksjon og energibruk kan påvirke miljøet lokalt og globalt
Kjerneelementer:
- Undring og utforsking
- Demokratiforståing og deltaking
Kompetansemål:
- Utforske korleis teknologi har vore og framleis er ein endringsfaktor, og drøfte
innverknaden teknologien har hatt og har på enkeltmenneske, samfunn og natur/li> - beskrive ulike dimensjonar ved berekraftig utvikling og korleis dei påverkar kvarandre, og presentere tiltak for meir berekraftige samfunn/li>
- reflektere over kva for aktørar som har makt i samfunnet i dag, og korleis desse grunngir standpunkta sine
Kjerneelementer:
- Visuell kommunikasjon
- Kunst- og designprosesser
- Kulturforståelse
Kompetansemål:
- utforske hvordan digitale verktøy og ny teknologi kan gi muligheter for kommunikasjonsformer og opplevelser i skapende prosesser og produkter
- visualisere form ved hjelp av frihåndstegninger, arbeidstegninger, modeller og digitale verktøy
- reflektere kritisk over visuelle virkemidler og eksperimentere med ulike visuelle uttrykk i en skapende prosess
- fordype seg i en visuell uttrykksform og/eller en håndverksteknikk
- utforske muligheter gjennom praktisk skapende arbeid og presentere valg fra idé til ferdig resultat
Kompetansemål:
- Tolke og kritisk vurdere statistiske framstillinger fra media og lokalsamfunnet.
- Utforske og argumentere for hvordan framstillinger av tall og data kan brukes for å fremme ulike synspunkt.

Lærerveiledning
Del 1: Dusjing
Tid: Timer: Eventuelt 4-6 timer men i løpet av 2 ukers perioder
Dette er inspirasjonsfasen. Elevene får instruksjon om hva som er målet med prosjektet, nemlig lage en informasjonsfilm/appell om miljøproblematikk. Her “dusjes” elevene med både eksempler på andre lignende produkter og informasjon og fagstoff om temaet. Hensikten med dusjen er å motivere og fylle elevene med ideer og inspirasjon.
Tips til inspirasjonsfilmer ment til samtale, dialog og bevisstgjøring:
-
- FN informasjonsfilm om bærekraft til barn og ungdommer https://www.youtube.com/watch?time_continue=3&v=8WrMCdnSnqc&feature=emb_logo
- Dear future generations: Sorry (Musikkvideo)https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=eRLJscAlk1M&feature=emb_logo
- NRK dokumentar, Live redder verden litt: https://tv.nrk.no/serie/live-redder-verden-litt
- Nrk skole: Hva er bærekraftig utvikling: https://www.nrk.no/skole/?mediaId=21278&page=search&q=b%C3%A6rekraft
- Filmer med klimafornektere:
- It’s smarter to travel in groups
- https://www.youtube.com/watch?v=VbDnPj0G0wY
- Fuck Fossils 1:
https://ndla.no/subjects/subject:21/topic:1:182640/topic:1:186972 - Fuck Fossils 2:
https://www.nrk.no/norge/film-om-klimakonsekvenser-skaper-debatt_-_-skaper-frykt-og-bekymring-1.14514083
Del 2: Arbeid med fagstoff
Tid: 2 uker 2-3 timer i uken
Dette er perioden hvor elevene jobber med utfordringer rundt bærekraft samt begynner å jobbe med retorikk knyttet opp mot sitt produkt. I slutten av denne perioden skal elevene deles i grupper og lande på hva slags sluttprodukt de skal lage.
- Dette er fine sider å jobbe med arbeidperioden:
- https://www.fn.no/Tema/Fattigdom/Baerekraftig-utvikling
- https://www.fn.no/Undervisning/8-10-trinn/Ressursbank-Baerekraft
- https://filosofiiskolen.no/trinn-8-10/baerekraftig-utvikling-og-baerekraftmal/
- De ulike faglærere har fokus på disse temaene I sin undervisning. Husk å ha elevens sluttprodukt i sikte:
Norsk: Retorikk, Sjanger, virkemidler, mottakerbevissthet.
Samfunnsfag: Begrepsforståelse, konsekvenser av dårlig bærekraft, utfordringer knyttet til bærekraft, digtal påvirkning
Krle: Etisk refleksjon i forhold til bærekraft, Refleksjon rundt eksistensielle spørsmål,
Matte: Statistikk,
Naturfag: Energiproduksjon og energibruk, drivhuseffekt og klimaendringer
Del 3: Vi lager infofilmer/Apeller/Reklamer

Tid: Ca. 4 timer i uka over 6 uker
I denne fasen jobber elevene med sitt produkt. Dette skjer i en prosessorientert arbeidsfase. Forslag til arbeidsbeskrivelsen finner du under her.
Vi ser følgende filmer som inspirasjon:
- Informasjonsfilm Grønt Punkt Norge: Atle Antonsen – Emballasje? Trenger vel ikke det?
- Gründer, miljøaktivist og blogger: Lauren Singer zero waste Ted og Lauren Singer trash is for tossers
Arbeidsbeskrivelse:
- Uke 1:
- Lærer setter elevene sammen i grupper
- Man kan avtale besøk av elever fra medialinjen i distriktet
Man ser på andre eksempler på informasjonsfilmer - Gruppene får en konkret oppgavebeskrivelse:
Lag en informasjonsfilm/apell/reklame til Skiens befolkning som skal bevisstgjøre
folk på å ta bedre og mer bevisste bærekraftige valg - Elevene velger sin egen vinkling og tema
- Uke 2:
- Lærer godkjenner og veileder vinkling og tema
- Elever lager manus
- Elevene møtes i grupper og gir hverandre tilbakemelding på manus
- Uke 3:
- Lærer veileder manus
- Elever lager storyboard
- Tilbakemelding på storyboard i grupper
- Uke 4 og 5:
- Elevene planlegger filming – tester lyd/lys og virkemidler
- Innspilling og ferdigstilling av produktet
- Førpremiere: elevene viser sine filmsnutter for medelever
- Uke 6:
- Avduking av skjermer med foresatte og andre som er interessert
Begrepsordliste for elever
- Fornybar energi
- Renovasjon
- Bærekraft
- Co2 utslipp
- Økosofi og ansvarsetikk
- Økologisk fotavtrykk
- Klima og miljø- departementet
- Global oppvarming
- Ekstremvær
- Klimaendringer
- Klimaflyktninger
- Klima
- Miljø
- Globale miljøavtaler
- Flyskam/kjøttskam
- Klimagasser
- FNs bærekraftsmål
- Økosystem
- Forvaltning
- Klimakvoter
- Drivhuseffekt
- Gjenvinning og kildesortering
Tips / Ekskursjoner
Forslag til ekskursjoner
- Universitet, Co2 fangst: https://www.usn.no/forskning/ekspertliste/eksperter-innen-co2-karbondioksid
- Fjernvarme:https://www.statkraft.no/Energikilder/vaare-kraftverk/norge/skien-fjernvarme/
- Bypakkegrenland:https://bypakka.no/
- Norner plast bedrift: https://www.norner.no/nor
- Vitensenteret: http://www.du-verden.no/
- Rig:https://rig.no/
- Avfallsanlegg i Pasadalen: https://rig.no/gjenvinningsstasjoner/pasadalen-porsgrunn
- Fretex: https://www.fretex.no/
Rettigheter
Du kan fritt kopiere, spre og endre på dette materialet i undervisningssammenheng under følgende forutsetninger: Du kan ikke profittere på materialet og du skal oppgi opphavet til materialet. Om du endrer materialet og sprer verket videre, skal samme forutsetninger gjelde for dette verket.
Dette verk er lisensieret under en Creative Commons Navngivelse-IkkeKommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal lisens.
Rettigheter
Du kan fritt kopiere, spre og endre på dette materialet i undervisningssammenheng under følgende forutsetninger: Du kan ikke profittere på materialet og du skal oppgi opphavet til materialet. Om du endrer materialet og sprer verket videre, skal samme forutsetninger gjelde for dette verket.

Dette verk er lisensieret under en Creative Commons Navngivelse-IkkeKommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal lisens.
Kontakt
Dette undervisningsopplegget er utarbeidet av lærere i Skien kommune. Ta gjerne kontakt hvis du bruker opplegget og har erfaringer du ønsker å dele.

E-post: steinar.selsto@skien.kommune.no
Les mer om Steinar
E-post: jannike.waldenstrom@skien.kommune.no
Les mer om Jannice
E-post: mette.nostdahl@skien.kommune.no
Les mer om Mette